The government of the Republic of Serbia has adopted the National Program for the Digitalization of the Healthcare System. Implementation of the program began in 2022, with 2026 set as the deadline for completing all its components.
Some components have already been introduced, such as electronic medical prescriptions. With this innovation, doctors no longer need to print prescriptions and hand them to patients, who would then carry them to a pharmacy. Instead, a doctor issues an electronic prescription, and the pharmacist simply scans the patient’s medical card before dispensing the medication. The process is entirely paperless, which is better for the environment. It also reduces possibilities for errors which typically happen with hand-written documents. Finally, the entire process is less bureaucratic.
A similar benefit will come with e-sick leave. Employees who fall ill and are unable to work will no longer need to carry a printed "Report on Temporary Inability to Work" from their doctor to their employer. Instead, the doctor will assess the employee's fitness for work, prepare the report electronically, and approve the sick leave in a digital form. The document will then be automatically delivered to the employer via the system.
For employees, this means they no longer need to worry about delivering sick leave reports when unwell. Employers, on the other hand, will benefit from a more efficient system for tracking employee sick leave. This is particularly important for organizations that experience issues with employees misusing sick leave to avoid work. The electronic system will enable employers to have better control and greater transparency over employees’ absentia during sick leave. This should reduce fraudulent activities and improve the entire work process, which should be a step towards more advanced healthcare system.
It is important to note that officials from the Ministry of health have announced that the system will enter a pilot phase in the first quarter of 2025. As with every software, the purpose of the pilot phase is to test the tool in the real life environment. Therefore, the pilot will determine whether the system is ready for full scale implementation, or if further adjustments are needed, potentially delaying its rollout.
Uvođenje e-doznaka zbog bolesti u prvom kvartalu 2025. godine
Vlada Republike Srbije usvojila je Nacionalni program za digitalizaciju zdravstvenog sistema. Sprovođenje programa započelo je 2022. godine, a krajnji rok za njegovu punu implementaciju je 2026. godina.
Neki delovi programa već su implementirani, poput elektronskih recepata. Zahvaljujući ovoj inovaciji lekari više ne moraju da štampaju recepte i predaju ih pacijentima, koji ih zatim nose u apoteku da bi dobili lek. Umesto toga, lekar izdaje elektronski recept, a farmaceut samo skenira zdravstvenu karticu pacijenta pre nego što izda lek. Elektronski sistem eliminiše potrebu za štampanjem dokumenata, što je ekološki prihvatljivije, smanjuje mogućnost grešaka koje su učestalije kod ručnog popunjavanja dokumenata i značajno olakšava birokratske procedure.
Slične prednosti donose i e-doznake. Zaposleni koji se suočavaju sa zdravstvenim problemima i nisu u mogućnosti da rade više neće biti obavezni da svojim poslodavcima fizički dostavljaju odštampane izveštaje o privremenoj sprečenosti za rad. Umesto toga, lekari će imati mogućnost da procene radnu sposobnost zaposlenih i pripreme izveštaje u elektronskoj formi. Nakon što lekar odobri bolovanje, izveštaj će automatski biti prosleđen poslodavcu putem integrisanog sistema.
Uvođenje elektronskih doznaka znači da će zaposleni biti oslobođeni obaveze fizičkog dostavljanja izveštaja o bolovanju tokom perioda bolesti. Sa druge strane, poslodavci će imati mogućnost da na efikasniji način prate odsustva svojih zaposlenih usled zdravstvenih problema. Ova funkcionalnost je od posebnog značaja za poslodavce koji se suočavaju sa izazovima zloupotrebe bolovanja, kada zaposleni neopravdano odsustvuju sa posla. Elektronski sistem omogućava transparentniji i kontrolisaniji pristup upravljanju bolovanjima. Na ovaj način bi se smmanjio i rizik od zloupotreba, a celokupna organizacija radnog procesa bi mogla da se unapredi, što zajedno predstavlja korak ka modernizaciji i unapređenju zdravstvene zaštite.
Važno je naglasiti da su predstavnici Ministarstva zdravlja najavili da će sistem ući u pilot fazu u prvom kvartalu 2025. godine. Kao i kod svakog softvera, svrha pilot faze je testiranje alata u realnom okruženju. Stoga će pilot faza pokazati da li je sistem spreman za potpunu implementaciju ili su potrebna dodatna prilagođavanja, što bi moglo odložiti njegovo uvođenje.
Author: Danka Filipović, Associate in cooparation with IVVK Lawyers
For more information please contact us at office@lexquire-ivvk.rs
27/12/2024